Hvorfor er det en god idé at lægge budget?

Det er ikke alle virksomheder, der lægger et budget for deres drift og indtjening. Men det kan være en rigtig god idé at gøre det. Med et budget kan du langt bedre styre økonomien i din eller din kundes virksomhed. Og det giver samtidig et vigtigt indblik i, hvor god virksomheden er til at tilpasse omkostningerne til indtjeningen.

Jævnlig opfølgning = god budgetstyring

Med en budgetopfølgning kan du få en status på økonomien sammenlignet med året før. Du kan blandt andet se:

 

  • Virksomhedens aktuelle drift og det forventede resultat.
  • De realiserede nøgletal i forhold til de budgetterede – for vækst, rentabilitet og risiko.
  • Afvigelser fra sidste år. Har virksomheden f.eks. solgt mindre? Eller haft højere omkostninger?
  • Er der brug for nye mål og KPI’er?
Karnov Business Optimiser har funktioner, der direkte understøtter den økonomiske planlægning. Med værktøjet er der en faglig sikkerhed for, at vi holder en høj standard både internt og i forhold til det materiale, der deles med kunde eller ledelse.

Christian Jørgensen, Næsbjerg Rådgivning og Revision