Artikel


04. februar 2021 - Nyhed

20-års jubilæum for Karnov Online fejres med et gennemgribende ”facelift”


Det er i år 20 år siden, at Karnov Online så dagens lys - og dermed gav jurister et helt nyt værktøj og hurtigere adgang til juridisk overblik. Siden da er Karnovs teknologiafdeling vokset betydeligt, og der er investeret mange ressourcer i at sikre indhold af højeste kvalitet.


I dag tæller Karnovs teknologiafdeling mere end 50 ansatte, og igennem de seneste tre år er der blevet investeret i en opdatering af platformen, som skal tage Karnov Online og Danmarks juridiske overblik til det næste niveau.

Chief Technology Officer hos Karnov, Jesper Kingo, fortæller her om den opdatering, som ikke kun byder på her-og-nu-forbedringer, men som forbereder Karnov Online, og dermed landets jurister, til fremtidige teknologiske løsninger.

I hele processen har det været vigtigt for os, at vores udviklere og designere har haft et tæt samarbejde med brugerne af platformen. Vi har dybe teknologiske kompetencer, designkompetencer og produktledere med stor brancheindsigt til brug for fremtidens teknologiske løsninger. Men løsningen er jo kun noget værd, når den er brugbar for vores brugere. Derfor investerer vi massivt i at udvikle og teste i tæt partnerskab med et bredt udvalg af Karnovs daglige brugere”.

 

Planlagt opdatering

Opdateringen af Karnov Online har været undervejs længe. I 2019 opdaterede Karnov Group den svenske virksomhed Norstedts Juridiks platform, der i Sverige hedder JUNO. Siden har man arbejdet på at gøre klar til opdateringen i Danmark. Den er nu klar, de første brugere er i gang, og i foråret vil alle brugere løbende blive introduceret til den nye brugergrænseflade.

Det har været en spændende proces - ikke kun for os i teknologiafdelingen, men for hele virksomheden. Alle har været involveret. En ny brugergrænseflade kan lyde som noget, man ”bare gør”, men så ligetil er det ikke. Det koster enorme investeringer at udvikle, og det kræver, at man har de helt rette folk. Det er en af årsagerne til, at teknologiafdelingen er vokset over de senere år. Digitaliseringen af branchen har også en smittende effekt på vores investeringer, såvel organisk i platformen, men også i nye investeringer i legaltech-startups”, fortæller Jesper Kingo, som har været ansat hos Karnov Group de seneste 2½ år.

tech

Tanker for fremtiden

Investeringen i platformen er sket med øje for at løfte oplevelsen til noget bedre. Karnov har også vægtet, at den opdaterede platform skal kunne tilbyde flere og hurtigere opdateringer, som på sigt kommer Karnovs brugere til gode.

Det handler ikke kun om at se frem til det nuværende løft. Med den nye platform kan nye funktioner udvikles, testes og gøres tilgængelige langt nemmere end tidligere. Det vil komme vores brugere til gavn. Her stopper det ikke. Vi fortsætter med at investere endnu mere i bedre søgning, i nye intelligente forslag baseret på lærende algoritmer og i andre værktøjer, som letter dagligdagen. Den bagvedliggende database for al vores unikke indhold skal også gennemgå en forvandling over de næste år. Det vil på sigt give flere mærkbare forbedringer for vores brugere”.

I Danmark står 150 medarbejdere og 750 af Danmarks dygtigste juridiske specialister bag indholdet og teknologien i produktet. Der arbejdes konstant på at forbedre og optimere. Et godt eksempel på forbedring er publiceringstiden for principielle domme, der inden for de seneste år er gået fra 90 dage til blot 21 dage.

I Karnovs teknologiafdeling er alles øjne rettet skarpt mod målet; at sikre det bedste, hurtigste og mest værdiskabende produkt for de 60.000 brugere på tværs af Danmark og Sverige, som i 2020 tilsammen stod for ikke mindre end 25 millioner dokumentvisninger.


Læs Computerworlds dybdegående artikler om den teknologi, der ligger bag Karnov Online, og de overvejelser, Jesper Kingo og hans store team har gjort sig omkring opdateringen.

Karnov og CTO Jesper Kingo udruller ny egenudviklet digital platform til 60.000 brugere

Karnov rykker sine sidste servere i public cloud: "Vi gør det med åbne øjne, og er opmærksomme på ikke at bygge os for tæt på en enkel cloud"


For mere information kontakt:

 

Gitte Trier

PR & Brand Communications Manager
Karnov Group

gitte.trier@karnovgroup.com