Kundeservice og teknisk support sidder klar til at besvare din henvendelse på e-mail eller telefon alle hverdage fra kl. 8.30 – 16.30.
Telefon: 33 74 07 00
kundeservice@karnovgroup.com
Sankt Petri Passage 5
1165 København K
CVR-nummer: 10 36 19 90
Når tiden er knap, og nye krav om digitalisering og selvstændighed banker på døren i landets kommuner, står sagsbehandlere og fagspecialister overfor et konstant pres: Borgerne forventer hurtige svar, mens kompleksiteten i lovgivningen vokser.
Hos Viborg Kommune har Anna Ravnborg, fagspecialist i beskæftigelse, økonomi og personale, testet Karnovs kommende AI-værktøj, der netop er målrettet kommunal sagsbehandling. Værktøjet er bygget på Karnovs KAILA-fundament, og da produktet ikke har et navn endnu, omtales det KAILA i denne artikel. Anna deler her sine erfaringer med det produkt, der på kort tid har vist sig at gøre en mærkbar forskel i arbejdet.
Jeg slipper oftere for at blokere kalenderen med opklarende møder – og sparer tid, der i stedet kan bruges på de mere komplekse, faglige- og borgernære opgaver.
”Jeg har faktisk været med helt fra starten, hvor vi skiftede over til Karnov og fik mulighed for at teste KAILA. Det har været overraskende intuitivt og nemt at bruge – selv uden meget introduktion kunne jeg bare gå i gang! Da jeg mistede adgangen efter testperioden, kunne jeg virkelig mærke, hvor effektivt den havde gjort min arbejdsdag,” forklarer Anna.
For Anna og hendes kollegaer betyder KAILA, at de nu kan besvare spørgsmål fra sagsbehandlere langt hurtigere – især på områder, hvor lovgivningen typisk kræver længere research. ”Tidligere har jeg måttet sætte tid af i kalenderen for at dykke ned i sagerne, og mine kollegaer og borgerne måtte vente. Nu kan jeg på ganske få minutter give svar eller henvise til præcis det lovgrundlag, de efterspørger,” siger hun og tilføjer:
”Jeg slipper oftere for at blokere kalenderen med opklarende møder – og sparer tid, der i stedet kan bruges på de mere komplekse, faglige- og borgernære opgaver.”
KAILA løser de trivielle opgaver hurtigt, så jeg kan fokusere på at være et fagligt fyrtårn for mine kollegaer, så de hurtigere kan hjælpe borgerne.
KAILA viser sit værd, ikke kun i forhold til juridisk research, men også som sparringspartner i udarbejdelsen af nye arbejdsgange, skabeloner til breve eller step-by-step guides til kollegerne. Ifølge Anna har hun bl.a. givet værktøjet til opgave at kvalitetssikre arbejdsgange, give feedback på egne processer og komme med forslag til, hvad man særligt skal være opmærksom på i partshøringssvar eller komplekse borgerhenvendelser.
Bekymringen for, at AI skulle ”overtage jobbet”, maner Anna hurtigt i jorden: ”Min rolle bliver faktisk kun mere meningsfuld. KAILA løser de trivielle opgaver hurtigt, så jeg kan fokusere på at være et fagligt fyrtårn for mine kollegaer, så de hurtigere kan hjælpe borgerne. Det er en kæmpe gevinst – især med de kommende reformer, hvor vi netop har brug for at styrke fagligheden bredt i kommunen.”
Tænk på KAILA som en sparringspartner, der giver dig hurtigere afklaringer, så du kan bruge mere tid på det faglige og understøttelse af dine kollegaer der sagsbehandler.
Anna anbefaler KAILA til andre kommunale specialistkollegaer: ”Tænk på KAILA som en sparringspartner, der giver dig hurtigere afklaringer, så du kan bruge mere tid på det faglige og understøttelse af dine kollegaer der sagsbehandler”.