Hvad er en regnskabsanalyse? Og hvorfor lave den?

De fleste virksomheder er sat i verden for at tjene penge til deres ejere eller aktionærer. Ved at analysere regnskabet kan du finde ud af, om din eller din kundes virksomhed skaber den ønskede værdi. Klarer den sig godt – også sammenlignet med andre lignende virksomheder? Eller er der faresignaler i udviklingen, du bør være opmærksom på?

En regnskabsanalyse tager udgangspunkt i virksomhedens konkrete regnskabstal og viser, hvorfor den har – eller ikke har – succes. Via analysen kan du finde frem til de finansielle værdidrivere, der er årsagen til virksomhedens overskud og pengestrømme.

 

De fire mest afgørende faktorer for virksomhedens succes er:

  • Afkastningsgrad
  • Overskudsgrad
  • Vækstrater
  • Omsætningshastigheder

Hvilke nøgletal, der er de vigtigste i den enkelte regnskabsanalyse, afhænger af virksomhedens branche og formålet med analysen: Er den til virksomhedens ejer, til en långiver, en leverandør eller fundamentet for at skaffe ny kapital?

Den bedste måde at lave en regnskabsanalyse på er ved at opdele virksomhedens aktiviteter i tre:

  1. Driftsaktiviteter
  2. Investeringsaktiviteter
  3. Finansieringsaktiviteter

 

Fundamentet for finansiering

For at afdække risikoen ved at låne penge ud til virksomheden udarbejder banker/långivere, investorer og større leverandører ofte også en regnskabsanalyse.

Som revisor har man en vigtig opgave i at medvirke til kundens regnskabsanalyse. Virksomheden skal kunne forholde sig til udviklingstendenser og nøgletal. Helt grundlæggende: Hvor er det gået frem, og hvor har der været ”pil ned”?

Christian Jørgensen, Næsbjerg Rådgivning og Revision